Advertisement

Latest News

3 budak mangsa bedilan NATO

By KopiO - Rabu, 22 Jun 2011

BENGHAZI: Ketua pemberontak Libya berkata, pihaknya sudah kehabisan semua wang tunai dan kini ‘pokai’ selepas pertempuran dengan tentera kerajaan pimpinan Muammar Gaddafi berlarutan selama beberapa bulan, sambil menuduh Barat gagal menunaikan janji untuk menghantar bantuan kewangan yang amat diperlukan.


DOKTOR menunjukkan kepada media mangsa bedilan NATO terhadap sebuah kediaman di Tripoli.
Keadaan diburukkan lagi dengan pengakuan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) sebagai bertanggungjawab terhadap kematian orang awam selepas pegawai kerajaan menunjukkan kepada wartawan lima mayat tiga daripadanya kanak-kanak yang terbunuh dalam serangan udara di timur ibu negara Libya itu.

NATO dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Brussels mengakui kematian orang awam dalam serangan yang menyasarkan sebuah lokasi peluru berpandu, kesilapan yang disifatkan sebagai memalukan pertubuhan itu.

“Kami dapati salah satu senjata yang dilancarkan tidak mengenai sasaran berikutan kegagalan sistem sehingga menyebabkan kematian sejumlah orang awam,” kata kenyataan itu.

Jurucakap kerajaan Libya, Mussa Ibrahim menuduh pakatan Barat sengaja menyasarkan orang awam dan menegaskan tiada kemudahan tentera di sekitar lokasi diserang.

Bagaimanapun, pegawai pemberontak menyalahkan Gaddafi berikutan kematian yang berlaku dan mendakwa pemimpin itu sengaja menggunakan sekolah dan masjid untuk menyembunyikan senjata.

Selain itu, Menteri Kewangan dan Minyak pemberontak, Ali Tarhouni berkata, pihaknya belum menerima sebarang bantuan kewangan sejak peperangan tercetus empat bulan lalu.

“Kami tidak lagi mempunyai wang tunai. Kami sudah kehabisan segala-galanya. Ia benar-benar suatu kegagalan. Mereka (negara Barat) sama ada tidak memahami perkara ini, atau tidak ambil peduli. Mereka tidak menunaikan janji dan setakat ini kami belum terima apa-apa.

“Kami menghargai semua perbincangan yang dibuat dengan negara berkenaan di semua persidangan dari sudut politik. Mereka menyampaikan ucapan yang hebat, tetapi dari segi kewangan, ia benar-benar satu kegagalan. Penyokong kami sedang menunggu ajal,” katanya dalam satu temuramah dengan agensi berita Reuters.

Tarhouni berkata keadaan ekonomi di timur Libya sedang menuju kehancuran. Pihak berkuasa terpaksa bertungkus lumus untuk mendapatkan wang tunai bagi membiayai operasi tentera dan membayar gaji pekerja yang kebanyakannya berkhidmat di sektor kerajaan. –Reuters/AFP

Follow our blog on Twitter, become a fan on Facebook. Stay updated via RSS

0 ulasan for "3 budak mangsa bedilan NATO"

Leave a Reply

Advertisement