Advertisement

Latest News

Ayamas bebas antibiotik Chloramphenicol yang berbahaya kepada kesihatan

By Mr Cronix - Sabtu, 10 November 2012

Ujian Kementerian Kesihatan keatas 41 sampel produk berasaskan daging ayam keluaran Ayamas Corporation Sdn. Bhd. (Ayamas) mendapati sampel terbabit bebas antibiotik yang diharamkan iaitu Chloramphenicol.

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan Awam, Datuk Dr. Lokman Hakim Sulaiman berkata, sampel berkenaan diambil dari kilang pemprosesan syarikat tersebut di Klang, Selangor yang mengeluarkan produk untuk pasaran tempatan dan antarabangsa.

“Siasatan juga mendapati semua produk Ayamas adalah dihasilkan di kilang tersebut sahaja dan diedarkan di seluruh Malaysia dan pasaran antarabangsa. Kilang itu juga mendapat pengiktirafan sistem jaminan keselamatan makanan Hazard Analysis Critical Control Points (HACCP) dari Kementerian Kesihatan bagi beberapa produk.

“Sehingga semalam sebanyak 31 sampel didapati tiada residu antibiotik chloramphenicol dikesan. Hari ini 10 lagi sampel juga disahkan tiada residu antibiotik berkenaan termasuk sampel yang dikilangkan itu pada 10 Jun 2012,” katanya melalui satu kenyataan media semalam.

Lokman Hakim berkata, Kementerian Kesihatan bagaimanapun akan meneruskan pemantauan terhadap produk itu dan juga produk-produk lain dengan menjalankan pensampelan berterusan di kilang dan pasaran untuk menjamin keselamatan serta kesihatan orang ramai.

Malah, katanya, sejak tahun 2010 sehingga September 2012, sebanyak 299 sampel daging ayam telah dianalisis dan didapati tiada residu antibiotik chloramphenicol yang dikesan.

Sehubungan itu, kata beliau, orang ramai tidak perlu bimbang kerana Kementerian Kesihatan sentiasa prihatin terhadap tahap keselamatan makanan yang dijual di pasaran demi menjamin kesihatan dan kesejahteraan mereka.

Tambahnya, KKM mengalu-alukan maklumat orang ramai berhubung isu keselamatan dan kualiti makanan dengan menghantar maklumat berkaitan kepada Kementerian Kesihatan sama ada melalui telefon, emel atau SMS dan maklumat mereka akan dirahsiakan.

Follow our blog on Twitter, become a fan on Facebook. Stay updated via RSS

0 ulasan for "Ayamas bebas antibiotik Chloramphenicol yang berbahaya kepada kesihatan"

Leave a Reply

Advertisement