Advertisement

Latest News

Dr Mahathir perlu dihentikan - Zaid Ibrahim

By KopiO - Ahad, 7 April 2013

Jika kita mengikut tindakan dan pemikiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan penyokongnya, maka kita perlu membetulkan "kesilapan 'yang lalu, walaupun ia bermakna melanggar prinsip yang ditetapkan dalam Perlembagaan, undang-undang dan tadbir urus yang baik.

Zaid Ibrahim
Menurut mereka, membawa masuk lebih ramai umat Islam ke Sabah pada tahun 1990 dan menjadikan mereka rakyat tidak adalah satu langkah yang sinis untuk membantu pilihan raya pemerintah kemenangan pakatan (walaupun itu adalah manfaat segera), tetapi untuk membetulkan kesilapan sejarah. Secara ringkas, negara perlu mempunyai lebih banyak orang Islam - walaupun mereka adalah warga asing dari Filipina, Pakistan atau Indonesia - kerana Tunku Abdul Rahman "menghadiahkan" kewarganegaraan kepada orang Cina dan India sebagai sebahagian daripada perjanjian Merdeka. Dr M entah bagaimana menyalahkan Tunku untuk membuat kewarganegaraan "mudah" untuk orang bukan Melayu, yang dia percaya membenarkan panggilan bagi suatu Suruhanjaya Siasatan Diraja ke dalam keputusan Tunku 60 tahun lalu.

Ranting beliau boleh diabaikan jika tidak kerana hakikat bahawa ia adalah berbahaya. Dr M UMNO musnah apabila ia melakukan arahannya dan kita tidak boleh membenarkan dia untuk memusnahkan negara ini juga. Untuk menyokong mengkaji semua dasar lalu dan disowning pengorbanan besar bekas pemimpin 'kita adalah sangat tidak bertanggungjawab. Reka bentuk negara dan perlembagaan solekan tidak seperti model Proton terbaru untuk dia mengubah sesuka hati. Warisan dan sejarah kita adalah kita, bukan beliau. Dia telah kehilangan semua rasa bahagian dalam usaha untuk mendapatkan daya tarikan untuk pandangan sesat beliau politik untuk mengubah keputusan Pilihan Raya Umum.

Dr M adalah seorang ahli Parti Perikatan, yang bersetuju untuk menerima pakai prinsip "jus soli" dalam pemberian kerakyatan kepada bukan Melayu. Ia adalah satu kontrak sosial yang Raja-Raja Melayu bersetuju, dan mana rakyat juga disokong, seperti yang dibuktikan oleh kemenangan besar Perikatan dalam pilihan raya 1955 dan 1959. Namun Dr M tidak mempunyai penyesalan menghina usaha besar pemimpin perintis 'kami untuk menjalin sebuah negara. Beliau bertekad untuk menjadikan bangsa isu memecah-belahkan dalam Pilihan Raya Umum dan dia akan menghancurkan negara ini jika pandangan beliau tidak diterima.

Jadi mari kita membuat ini Pilihan Raya Umum referendum kepada manusia itu sendiri. Jika kita menolaknya, seperti yang kita perlu, maka kita hanya boleh berbuat demikian dengan menolak Barisan Nasional. The sida-sida dalam BN semuanya takut kepadanya. Saya menyeru rakyat Malaysia untuk menunjukkan rasa jijik mereka untuk seorang lelaki ini dan idea-idea beliau dengan menolak BN sekali dan untuk semua. Kita tidak boleh menyelesaikan masalah-masalah hari ini dengan canangkan lalu. Kita perlu hidup dengan masa lalu, dan tidak mencari alasan apabila kita tidak dapat mengawal dengan baik sekarang. Kami menyelesaikan masalah dengan bekerja bersama-sama, dengan menggunakan cara yang aman dan dengan mempunyai pemimpin berjiwa besar seperti Tunku. The revisionists sejarah kita perlu dimasukkan ke dalam tempat-tempat yang sepatutnya mereka.

--http://zaiduntukrakyat.com/

Follow our blog on Twitter, become a fan on Facebook. Stay updated via RSS

0 ulasan for "Dr Mahathir perlu dihentikan - Zaid Ibrahim"

Leave a Reply

Advertisement